Bootsy Collins, Martin Luther & Jack White

Om det mot all förmodan är någon som undrar varför bloggen inte har uppdaterats på en hel vecka, så... Ja, även om ni - givetvis - egentligen ska skita i det, så beror det på flera saker: tidsbrist, avsaknad av lust, sinande kreativitet, etc. etc. Men framför allt har det tagit tid att återhämta sig från en hel timmes tv-sänd funkdynamit; att se en ung James Brown på scen är helt jävla mindblowing. Vilken artist! Att Bootsy Collins - som alldeles uppenbart har funken nedärvd i sin DNA - med jämna mellanrum fick berätta om hur det var att spela bas bakom funkpastorn himself, gjorde ju inte saken sämre direkt. Bootsy Collins - så utomjordiskt cool att till och med James Brown kände sig hotad och sedermera kickade den unge basisten ur bandet. Jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att få sin star quality bekräftad.

Nog om detta. Idag är det fredag, sägs det. Det sägs också att man på fredagar ägnar sig åt lönearbete. Då frågar sig kanske vän av ordning varför jag istället sitter och skriver blogginlägg mitt på blanka förmiddagen. Vän av ordning tycker kanske rentav - i gammal hederlig luthersk anda - att det är omoraliskt. Då skulle jag vilja svara vän av ordning att han eller hon på sätt och vis har rätt, men att han eller hon samtidigt borde ha mer på fötterna innan dylika anklagelser riktas mot mig. Dessutom är det inte utan dåligt samvete som dessa rader skrivs (det lutherska spöket kommer man inte undan i första taget). Jag har ju trots allt en litteraturöversikt att skriva på (snart klar!).

Vän av ordning borde slutligen ta och tagga ner en smula, insupa den åh så behagliga fredagsvibben, och kanske ladda upp inför helgens festligheter med ett par schyssta videoklipp. Personligen firar jag in helgen med Jim Jones Revues slamriga, femtiotalstintade garagerock; The Hellacopters (Gotta Get Some Action) Now!; och - slutligen - ett liveklipp med The White Stripes där Jack White spelar gitarr som vore han besatt av djävulen.

Plikten kallar.

Till nästa gång.

A short note on Eddie Murphy...

Det är i och för sig sällan Eddie Murphys fel, men efter en rad kalkoner har det blivit allt svårare att komma ihåg hur genial och inflytelserik (utan Eddie Murphy, ingen Chris Rock) han faktiskt är. Minns bara scenen i 48 timmar - hur bra som helst! - när han tillsammans med Nick Nolte äntrar, observerar och sedermera erövrar den där svårt vita, högst rasistiska, redneck-syltan. Klassiker! Delirious? Klassiker! Raw? Klassiker! Nu är jag verkligen ingen Eddie Murphy-konnässör, men jag är säker på att listan över snudd på epokgörande ögonblick kan göras ännu längre.

Med anledning av kvällens höjdpunkt - ja, jag talar om James Brown-dokumentären på svt - kom jag att tänka på den här imitationen, som för övrigt är bland de bästa jag sett, från ett gammalt Saturday Night Live-avsnitt. Eddie Murphy ÄR James Brown! Kolla särskilt när han doppar stortån i bubbelpoolen! Genialt!

Until next time. 


Viktigt meddelande till allmänheten...

...klockan åtta på fredag kväll visar svt (tack gode gud för public service) - håll i hatten för nu blåser det - en heltimmes dokumentär om James Brown! En hel timme av det coolaste, svängigaste, roligaste som någonsin har gått i ett par skor! James Brown, mina damer och herrar! Har ni verkligen förstått magnituden i denna tv-händelse? Vi snackar The Godfather of Soul! Soul Brother Number One! The Hardest Workin' Man in Showbiz! Eller - om man så vill - kort och gott: Mr. Dynamite!

James Brown! Mannen som uppfann funken (och därmed även hiphopen) mer eller mindre på egen hand; som dansade bättre än någon annan (kolla det här, liksom); som genom den lika enkla som geniala formeln [trummor + bas = sväng] tog musiken tillbaka till det förmänskliga Afrika, SAMTIDIGT som han förflyttade den tusen år framåt i tiden; som har skrivit en låt med titeln I Got Ants In My Pants (And I Need to Dance); som ett år före sin död - 72 år ung - gjorde en kvartslång version av Get Up (I Feel Like Being a Sex Machine) på Skansen i Sthlm (ja, jag fick möjlighet att se honom); som... Ja, James Brown var verkligen mannen som.


Så till dig som nu tänker att "Fan, James Brown-dokumentären krockar ju med finalen i På spåret..." - tänk om! Tänk inte ens tanken! Du hör ju själv hur det låter. Björn Hellberg är kufig och kan alla tennisresultat någonsin - James Brown uppfann funken. Ingvar Oldsberg är mysig och flintskallig - James Brown har med orubblig integritet burit frisyren ovan. Valet borde inte vara särskilt svårt. Eller egentligen har du över huvud taget inget val. Jag säger som Varanteatern: "Alla måste titta".

I allt tal om hur James Brown uppfann funken, hur han dansar, stönar och friserar sig, är det lätt att glömma bort vilken makalös soulsångare han också var - något som det här klippet onekligen bevisar; en ung James Brown sliter under närmare tio minuter hjärtat ur kroppen till i tur och ordning It's a Man's World, Lost Someone (en av tidernas bästa soulballader) och Bewildered. Ta gärna en titt, som en uppladdning inför fredagens dokumentär.

Until next time.

Kriget mot disken

"Ämnet är: Om hur mitt ansträngda förhållande till smutsiga tallrikar nästan drev mig till vansinne. En minut från nu!" Ni som har hört det emellanåt ganska roliga radioprogrammet "På minuten" i P1 - Fredrik Lindström eller Hans Rosenfeldt vinner alltid! - vet att detta, det här om smutsiga tallrikar, mycket väl skulle kunna vara hämtat därifrån. Nu är det emellertid så, att det snarare är knutet till ett av mina främsta vardagliga dilemman.

Min relation till smutsiga tallrikar är svårt komplicerad, något som blivit än tydligare sedan jag flyttade ihop med Sofie och inte längre själv kan kontrollera tillflödet av odiskad disk. Att Sofies relation till smutsiga tallrikar är mer avslappnad - eller, ja, normal egentligen - gör det hela än mer problematiskt. Jag fixar helt enkelt inte tanken på odiskad disk.

Inga rationella argument ("Det gör väl inget om disken får stå över natten? Jag kan diska imorgon.") biter; disken måste diskas, annars kommer det ständigt hotande kaoset att ta överhanden! Givetvis inser jag ju att ingenting kommer att hända om den urdruckna kaffemuggen får stå - det är liksom inte på den nivån att jag faktiskt tror att nära och kära kommer att råka illa ut om jag bygger diskberg. Men jag misstänker att det är en lindrigare variant av samma problematik. Eller sjukdom, om ni så vill.

Trots att jag är medveten om mitt skruvade förhållande till smutsiga tallrikar, trots att jag inser att det vore så mycket skönare och bättre för mitt psykiska allmäntillstånd att bara kunna strunta i den där urdruckna kaffemuggen, trots detta har jag gjort till min livsuppgift att ta striden med disken. Jag har förklarat krig mot disken - min huvudsakliga antagonist här i livet. Problemet är bara att jag för en högst ojämn kamp; det spelar ingen roll hur många diskbesparande strategier jag utvecklar - disken vinner alltid (som Micke, full av livserfarenhet, en gång så träffande formulerade dilemmat)!

Oförtrutet, närmast maniskt måste jag alltså gnugga vidare - kväll efter kväll, vecka efter vecka, år efter år - och den kortvariga tillfredsställelse som infinner sig när jag har ställt det sista glaset i diskstället, torkat av diskbänken och slagit mig ner i soffan - ja, den är bara en illusion. För innerst inne vet jag ju, att imorgon kväll står ännu en armé av smutsiga tallrikar och urdruckna kaffekoppar och hånflinar åt mig i köket.

Vi borde skaffa diskmaskin. (Det skulle vara lite som atombomben över Hiroshima, inbillar jag mig; ett brutalt, men effektivt sätt att vinna kriget på.)

Hela den här harangen har fått mig att tänka på en av Pulps finast stunder: Dishes från This is Hardcore (ett album som lika obemärkt som oförtjänt tycks ha fallit i någon form av glömska). Lysande text! Lyssna särskilt till de öppnande raderna...

Until next time.


The Psychopath's Rolling Stones

Måndag med hemarbete har gjort mig alldeles dagvill; imorgon känns som lördag, fast det inte råder några som helst tvivel om att det är en vanlig jävla tisdag. Herregud! Det är ju bara att ta en titt i almanackan! Det är bevisligen tisdag imorgon! Ett (socialt konstruerat) faktum med stort F. Det spelar alltså ingen roll hur mycket morgondagen än känns som lördag eller hur gärna jag än vill att tisdagar helt enkelt borde upphävas. Likväl ligger tisdagen där, orubblig, lika fast som vårt sätt att tänka på tid i alla möjliga enheter; år, månader, veckor, dygn, timmar, minuter, etc. etc.

Inte ens den lagstiftande makten hade kunnat rubba denna struktur med ett gemensamt beslut om att kort och gott förbjuda tisdagen. Hela vår tillvaro är ju för bövelen upphängd på den här tidsanordningen! Och nu finns det liksom ingen återvändo; har vi valt att sönderstycka tiden och låta dessa stycken ligga till grund för organiseringen av allt mellan himmel och jord - ja, då får det väl helt enkelt vara så. Att ens tänka tanken att suspendera tiden såsom vi (sällan) tänker på den är ju en snudd på absurd idé. Varför skulle vi göra något sådant? Verkar jättekonstigt.

Så, om jag framöver vill slippa tisdagar (eller egentligen hela det västerländska tidsbegreppet) får jag nog bosätta mig hos någon obskyr indianstam i Amazonas regnskogar. Försök att förklara fyrtio timmars arbetsvecka, kvartsraster eller övertid för någon som när solen går upp ofelaktigt ger sig ut och jagar djur i största allmänhet.

Men fan vad jag yrar iväg! Egentligen ville jag ju bara berätta om att jag och Sofie var på bio i helgen, och så börjar jag skriva om att lagstifta bort tisdagar och försvinnande jaktfolk. Hur fan gick det till?

Nåväl, på sedvanligt Alla hjärtans dag-manér gick vi i lördags till en biograf och såg Revolutionary Road. Förväntningarna var från min sida ganska högt ställda: Äntligen skulle Kate Winslet och Leonardo DiCaprio, för första gången sedan Titanic, återförenas på vita duken! Nämen, allvarligt talat, jag hade tagit del av ett par recensioner av filmen och snabbt konstaterat att det var en film som rent tematiskt skulle falla mig i smaken. Och Kate Winslet är verkligen en briljant skådespelare, det har jag länge tyckt.

Frågan är emellertid om hon någonsin har varit bättre än i Revolutionary Road. Nu har jag visserligen en svårkvävd tendens att överdriva en smula, men fan vet om hennes rollgestaltning i just den här filmen inte är bland det bästa jag någonsin har sett - alla kategorier. Eller säg såhär: Det var åtminstone vad jag fullkomligt lyrisk kungjorde direkt efter filmens slut, utan att ha gjort någon som helst filmhistorisk tillbakablick. "Får hon ingen Oscar för den här prestationen är det fan i mig skandal!" utbrast jag strax därpå, medan vi gick mot spårvagnen hem. Så bra var Kate Winslet - det vågar jag säga utan att se övriga nominerade.

Hela filmen var förresten lysande. Tidlöst relevant, andlöst vacker och bottenlöst smärtsam. Framför allt smärtsam; några av scenerna var så täta, så vidrigt ångestfyllda, att jag mer kände för att kräkas än att gråta.

Börjar så sakteliga vakna ur min VU-koma. Under gårdagen spisades till exempel Studio One Rude Boys - en alldeles förträfflig samling reggaesinglar med jamaicanska huliganer vars stämband tycks indränkta i honung. Idag har däremot The Velvet Undergrounds självbetitlade tredje plätt - Pale Blue Eyes! I'm Beginning to See the Light! Some Kinda Love! - gräddats om och om igen. Här har de avantgardistiska ljudexperimenten börjat ge vika för Lou Reeds gränslösa kärlek till popmusiken.


På den bästa låten - What Goes On - spelar han rytmgitarr som ingen annan, allt medan Moe Tucker (huvudet som sticker upp mellan Andy Warhol och Lou Reed) har fått för sig att hon trummar bakom Bo Diddley och basen kidnappat orgeln, satt sig bakom bilratten och flytt iväg på en vansinnesfärd undan den repressiva makten. Det är ett jävla driv!

Den här pärlan - som för övrigt bob hund har översatt och gjort en egen inspelning av - är inte heller dum, men kolla framför allt titeln på det skivomslag som fått bildsätta ljudklippet. Genialt!

Until next time. Good night, and good luck.

Jenny Wilson revisited

Jag borde verkligen skriva på min litteraturöversikt, men har närmast autistiska problem att tänka bort Jenny Wilsons framträdande från i onsdags. Försöker att hitta någon smart, musikjournalistiskt namndroppande formulering att ringa in bild och ljud med (typ: låter som ett avbrutet samlag mellan The Human Leagues Being Boiled och valfri nutida R'n'B-sångerska), men det går inte så bra. Om jag fick välja ett adjektiv? Olycksbådande. Se och hör själva.

All I really need is Sister Ray

The Velvet Undergrounds andra! En sexspårsorgie i vitt oljud av den bästa sorten! Vi snackar White Light/White Heat! Vi snackar I Heard Her Call My Name! Vi snackar The Gift - en novell om en ung, hjärtekrossad man - Waldo Jeffers - som skickar sig själv i ett paket till sin ex-flickvän! Och vi snackar framför allt Sister Ray - en nästan arton minuter lång torrcentrifugering av tegelsten, taggtråd och elektriska gitarrer; en nattlig bilfärd på autobahn som gradvis - nästan omärkbart - urartar. Fantastisk platta, needless to say.

Sjunker allt djupare in i VU-koman. Bandets två första plättar brukar i allmänhet bara intensifiera sjukdomen (kulminerar oftast i en djup längtan efter att äga Lou Reeds ogreppbart coola shades); det är först i samband med deras senare, mer poporienterade sånger som längtan efter allt det andra - den där musiken jag spisar i vanliga fall - gradvis återkommer.

Innan jag går - för jag måste verkligen lämna stereon nu - skulle jag emellertid vilja understryka briljansen i Jenny Wilsons tv-framträdande i onsdags. Mindblowing! Det bästa, mest originella och rakryggade jag sett en svensk artist åstadkomma på väldigt, väldigt länge. Punkt. Det finns liksom ingenting mer att säga, mer än att det lät avsevärt mycket bättre än hennes förvisso förträffliga första singel.

Until next time.


Bloggbebis!

Nystart! Andra gången gillt! Skam den som ger sig! Kalla det för vad ni vill: jag kastar mig återigen ut i den digitala offentligheten, ut på en arena där vi antingen blottar vårt innersta, söker förändra världen eller säljer oss till kapitalet.

Förra gången ville jag varken eller - jag ville skriva blogg på ett om inte nytt, så åtminstone avvikande sätt. Lika trött som jag var på en bloggosfär (jag gillar verkligen inte ordet, men finner det samtidigt tämligen användbart) bestående av lika delar elittyckare, låtsastyckare, teknikromantiker, försäljare och dagboksskribenter, lika trött var jag på den adjektivstaplande, namndroppande musikjournalistiken. Ambitionen var med andra ord att försöka skriva bloggtexter om musik på ett - återigen - om inte nytt, så åtminstone avvikande sätt.

Naturligtvis var det en fåfäng, helt omöjlig ambition att ens försöka leva upp till. Naturligtvis kan man inte skriva på ett helt nytt sätt (all innovation bygger på något), och att skriva avvikande kräver en litterär talang och skolning som jag definitivt saknar. Och naturligtvis - slutligen - var projektet också dödfött. Det blev inte många inlägg. Några av dem är jag än idag ganska nöjd med, men överlag tycker jag att det mesta utgörs av pretentiös dynga (se själva: www.overkligheten.blogspot.com).

Men som jag slet för att producera denna dynga. Det blev ett jävla jobb att skriva blogg, och med ett mer-än-heltidsjobb som huvudsaklig sysselsättning (som det heter på byråkratiska) - en sysselsättning som till stor del bestod av (och fortfarande består av) akademiskt skrivande - var det snarare teven som lockade på lediga stunder. Inte att med vad som närmast är att likna vid litterära idéer i bakhuvudet skriva blogg. Kort sagt: bloggandet förlorade snabbt all form av lustfylldhet.

Den här gången kommer jag istället att använda bloggen enligt den mer konventionella kontrasttanken. Jag kommer att skriva på ett sätt som på alla sätt skiljer sig från hur jag skriver i jobbet, vilket i korta ordalag innebär ett mindre övervägt skrivande; ett skrivande som kännetecknas mer av lust än av ångest. Blarra på, istället för att väga varje ord, varje skiljetecken och varje potentiellt upplägg på guldvåg. Bloggen kommer även att präglas av en större ämnesmässig bredd och åtminstone något slags publiktilltal. Och framför allt: flera och tätare inlägg. Jag tror samtidigt att ett sådant skrivsätt kan komma att utveckla mitt yrkesmässiga skrivande, som alltför ofta liknar en ändlös och jävligt smärtsam förlossning.

Dessutom är det återupptagna bloggandet ett sätt för mig att hantera en livssituation som i flera avseenden är ganska blå (för att travestera Miles Davis). Känslan av ensamhet, rotlöshet och längtan efter något odefinierbart ursprungligt har sedan jag flyttade till Göteborg kommit över mig allt oftare. Samma känsla som jag länge levde med under min tid i Stockholm för några år sedan. Storstaden tycks tvinga mig till skrivandet som ett sätt att hantera förlusten av hem - ett hem som idag verkar finnas någonstans mellan det sista året i Stockholm, Växjö och - även om jag vet att det är en romantisk illusion - Målilla. Jag befinner mig i en inomnationell, diasporisk tillvaro.

Sådär. En begravning av det gamla. En programförklaring för det nya. Pånyttfödd som bloggskribent. Bebis i bloggosfären (hemskt ord, jag måste försöka hitta något annat)! Men... Vad ska jag då göra med all denna frihet?

[lång tystnad]

Just här, just nu nöjer jag mig med att öppna en burköl och för tredje gången ikväll lyssna på The Velvet Undergrounds första platta. Är på väg in i ännu en VU-period - de brukar inträffa sisådär tre gånger om året och varar vanligtvis i ett par veckor. Det börjar med att ingen annan musik känns det minsta relevant, varpå hela diskografin måste plöjas igenom ett par gånger innan jag kan återgå till en mer normal musikdiet. Huruvida sjukdomen är smittsam eller inte, har jag faktiskt ingen aning om - tror inte det. Ni kan nog lyssna på deras åh så mörka, S&M-drypande Venus in Furs utan att vara oroliga. Jävligt psykedeliskt klipp med en genomskinlig Andy Warhol förbiflimrandes.

Till nästa gång. Goodbye, and good luck.


RSS 2.0